“Historias vividas, mediaciones estéticas para el aprendizaje” es un libro de la docente del Tecnológico de Antioquia Beatriz Elena Zapata Ospina y de la gestora pedagógica de Comfenalco Yor Mary Taborda Montoya, cuyo lanzamiento tuvo lugar el 26 de octubre en el Teatro de la Universidad de Medellín, en el marco del XVI Foro Internacional de Educación Inicial realizado entre el 25 y 27 de octubre.

La publicación fue auspiciada por Comfenalco Antioquia, con motivo de la celebración de sus 60 años y es el resultado del proyecto de investigación “Los procesos de educación inicial y atención integral en Comfenalco Antioquia”. Surge del interés de documentar la experiencia de participación e interacción de los niños, niñas, familias, profesionales e instituciones que cooperan con la Caja de Compensación Familiar, para viabilizar la incidencia de la propuesta pedagógica y metodológica en las diferentes poblaciones y comunidades que, por 18 años, han acompañado desde tres modalidades: Centros de Atención Integral a la Infancia, estrategia de Gestación a dos años y Ludotecas experimentales.

Descarga la nota haciendo clic en la imagen a la izquierda.

A Children's Book with the Magic Touch of TdeA and Comfenalco it’s Now in Stores

“Lived stories, aesthetic mediations for learning” is a book by Beatriz Elena Zapata Ospina and the pedagogical manager of Comfenalco Yor Mary Taborda Montoya, which was launched on October 26 at the Teatro de la Universidad of Medellín, in the framework of the XVI International Forum of Initial Education held between October 25 and 27.

Beatriz Zapata Ospina and Yor Mary Taborda, co-authors of the book..

The publication was sponsored by Comfenalco Antioquia, on the occasion of the celebration of its 60 years and is the result of the research project “The processes of initial education and integral care in Comfenalco Antioquia.” It arises from the interest of documenting the experience of participation and interaction of children, families, professionals and institutions that cooperate with the Family Compensation Fund, in order to make possible the impact of the pedagogical and methodological proposal on the different populations and communities that, for 18 years, have accompanied three modalities: Comprehensive Care Centers for Children, two-year gestation strategy and experimental toy libraries.

There are five stories, beautifully illustrated by the children Milagros Hernández Sánchez of Barrio Obrero of the municipality of Apartadó; Deiner Danilo Acevedo Muñoz of Buenavista township of the municipality of Toledo; Hellen Ceballos of Llano Bonito village of the municipality of Betulia; Elizabeth Ramírez Giraldo from the Moravia neighborhood of Medellín; and Eider Adrián Changua Gutiérrez, from the indigenous community Emberá Chamí, indigenous protected territory of Las Palmas of the municipality of Apartadó. The stories are told by the voices of minors, parents, teachers and other psychosocial professionals. It brings together feelings, interactions and learning experienced by pregnant mothers, children and a community mothers of the Colombian Institute of Family Welfare ICBF by its acronym in Spanish.

In each story, the protagonists achieve from their experience and spontaneity, to illustrate how from the pedagogical and methodological proposal of the program, how daily life of each encounter, the participation and experience of their rights, managing to promote and conquer autonomy, critical and creative from an early age is achieved in every process. The experiences are presented through stories and life stories of different participants in the initial education processes of the Comprehensive Care for Children Program, which is implemented based on the CRISOL methodology for the Development of Creative Thinking.

Beatriz Elena Zapata Ospina, is a professor at the School of Education and Social Sciences of the Tecnológico de Antioquia, children researcher and educational advisor in initial education. Yor Mary Taborda Montoya, is educational manager of Childhood Management at Comfenalco, family compensation fund.

Speakers from Mexico, Spain, Argentina, Uruguay, Guatemala and Colombia participated during the XVI International Forum of Initial Education in the various conferences, panels, dialogues, workshops and poster exhibitions.